Hello and welcome in my website about Israel Railways and Israeli model trains,

HO scale.

Here is some of my skills:

 

Railways & model railways specialist - since 1980 I am in railways and model railways, so I have a lot of information,especially on the Israel railways since it established. I have also an access to the largest archive about all the area matters that related to trains. In model trains-since i was 16, I opened and changed rolling stock. Just to give you an idea,that Model railways hobby was not common hobby then.

for an example of  models 

For the story of Israel Railway first locomotive SAFB 101 that save by my leadership and here

 

Freelance journalist & photographer - well, somebody have to take pictures of railways here. When I was young,the picture were for documetation of the network here. Over the years, photography became also an ART.  Some of my pictures published in famus newspapers, books and magazines ,in Israel and worldwide. During the years I found out the there is a need for better representation of my knowledge and I write articles,mainly about Koln Modellbahn fair and about Nurnberg toy fair. Exept these, I support worldwide collegues with needed information

click here for the book that I participated in it -

ישרו בערבה מסילה  - Hebrew Edition

Bahnt den Weg  -  Deutch\German Edition

Make Straight the Way- English Edition

Reporter for "Harakevet" - the magazine about trains of Israel and middle east 

Israel railways tours - As the first Israeli trainspoter,I can take tourists with 4 wheels drive car,to the best locations for trainspoting.....explore the heavy freight lines with EMD powerfull locomotives(3300hp -6000hp) houling 2400 tons of goods from the Negev desert,explore the old jerusalem line via wadi Sorek,explore the Valley train line from Haifa to the Yarmuk bridges,explore the Tel Aviv network,explore the neglected stations and lines,that only some know about it...and much more.

 

There is also a possibility to hire a special private train and to travel along the Israel Railway network,according to a timetable and tour plan.  A group of train fanatics from Germany made this tour in 2004

See me on the main TV show of the week

prices-upon tour plan

Israel railways models and models production - I understood very early in my life, that the hobby of model railways is very large and unlimeted hobby.  I decided to made a focus on Israel railways models, since it what I really wanted. As you can see in the gallery, during the years I have made lot of models by scratchbuilding....and that's because Israel railways bought and still keep buing rolling stock ,

that there are no exact models of it.

I convinced companies to manufacure Israeli models. when I succeed it was just for very limited editions.you can count:

Heljan - Israel Railway IC3 - train set number 23 ,only 500pcs ever produced

Sudexpress - Israel Railway Euro4000 locomotive - loco number 1401,only 200pcs ever produced

Herpa - Zim containers 20' and 40' Israel shipping and container company  ,only 500pcs ever produced

Igra - Skoda Octavia - Israel police   ,only 200pcs ever produced

Artitec - IDF Israel Defence Force tanks,vehicles and soldiers  ,only 50pcs ever produced from each item

Rietze - Israel police  ,only 500pcs ever produced. Post older version  ,only 500pcs ever produced

and more...

So now you understand that I became an official Israel Railway models supplier

Model railways shop in Israel - Israeli models 

available models for sell (pre order 6 months):

Bombardier Traxx AC3 (analog/digital),

Bombardier Double deck coach

Vossloh Euro 4000 (analog/digital),

GM EMD G26CW (analog/digital),

GM EMD G16 (analog/digital),

GM EMD GT26CW2 (analog/digital),

Israel railway brake van (Ex. ESR) 

Train set IC3.

prices-upon request

Israel railway first "Bible" Book - 

The Railways of Palestine and Israel Hardcover – May 1, 1986

by Paul Cotterell (Author)

More about Paul Cotterell 

 

The israeli model railways club

and now some words in Hebrew:

קצת עלי......יליד מרץ 1967, גדלתי וחונכתי בת"א. דווקא בתור ילד לא כל כך אהבתי רכבות ואפילו פחדתי מהן...מהצפירה כמובן.

די זכור לי ביקורים בתחנת ת"א מרכז במוצ"ש,עת בשעה 8 הייתה יוצאת הרכבת לחיפה עם קרונוע אסלינגן.

אבי גם שירת שם לעיתים בהג"א וצפיתי ברכבות הבאות ופורשות, ע"פ לוח הזמנים שכבר אז ידעתי בע"פ. הרכבת האחרונה מחיפה נכנסה כמעט תמיד בזמן בשעה 20:47.לאחר ניתוק הקטר מהרכבת,נסע הקטר דרך תחנת תל ברוך לגרור את רכבת המשא שהוכנה במשך היום בתחנת בני ברק...בד"כ ע"י קטר 101 (קטר הדיזל הראשון של רכבת ישראל).

בסביבות גיל 10, ביליתי רבות עם כמה מילדי שכונתי ב"גשר המתאבדים"(גשר הרכבת מעל הירקון). אלו היו מסעות באופניים אל עבר החורשה המבודדת שם.רק הרכבת המרעישה מעל הגשר המתכתי הפרה את השקט.העברנו את הזמן בהשמת מטבעות על הפסים ובחינת רמת המעיכה שלהן או בשהות על המעבר הצר שעל הגשר בזמן שהרכבת חולפת....ממש ממש קרוב. לנו זה הרים את האדרנלין. היום אני יודע שזה לנהג הקטר מוריד את הלב ישר לתחתונים.

 

ולעצם העניין:

בסביבות גיל 13-14 ראיתי ברחוב אלנבי את חנות "ספרית הפועלים".בחלון הראווה הוצג שם דגם של רכבת חשמלית הכולל קטר,2 קרונות,שנאי,פסים ומחסום אוטומטי.יחד עם חבר ילדות החלטנו לרכוש את הרכבת.המחיר היה יקר.245 שקל ישן. לנערים בני גילנו לא הייתה אפשרות לרכוש את הפריט הנחשק. לא רצינו לבקש כסף מההורים אז החלטנו להשיג את הכסף בעצמנו:הלכנו לחוף הים וחיפשנו גם בפחים בקבוקים. היום מקבלים על כל בקבוק 25 אג'. אז היו אלה בקבוקי זכוכית שעלות כל אחד 50 אג'. אספנו ומכרנו כמות נכבדת. גם קצת ספרים וכל מה שהיה שווה כסף. תוך פרק זמן קצר מהצפוי אספנו את הסכום הדרוש ושמנו את פעמינו לעבר החנות. שם הסתבר כי יש לנו הנחה נוספת....אז קנינו גם תחנה קטנה וכמה פסים נוספים.

ואז הכל התחיל:

שהגעתי הביתה, מיד פתחתי את האריזה, הרכבתי את המערכת וצפיתי שעתיים תמימות כמהופנט בפלא הזה: קטר גורר 2 קרונות במעגל. שהורי שבו מאוחר בלילה לבית, הרכבתי שוב את המערכת וצפיתי בפלא שוב.

חברי מאס בצעצוע די מהר, אך אני המשכתי במרץ לפתח אותו ורכשתי מספר קרונות מ"וילנציק" ומספר חנויות נוספות שהחזיקו מספר דגמים.

שהייתי בערך בן 16, עוד התקיים יריד הצעצועים בככר מלכי ישראל. שם,היה דוכן של "צעצועי מוטי" שייבא סטים של רכבות מצרפת(JOUEF). היה בדוכן סט ענק שכלל קטר צרפתי מהיר, 3 קרונות נוסעים, 2 מחלפים אוטומטים, פסים ושנאי רב עוצמה. למחרת,הסט כבר היה אצלי תודות להורי.זה היה הגורם המפתח בתחביב.כאן הבנתי שאין סוף לתחביב וחייבים להתמקד העיקר בנושא אחד...כי אי אפשר להכיל את כל הדגמים.את הכל רציתי.

החיבור לרכבת ישראל:

בשעת חזרה עם משפחתי מצפון הארץ,נתקלו עיני בשלט "מוזיאון הרכבת".מיד בתחנה שאחריה ירדנו וחיפשנו את המוזיאון.

הוא היה כבר סגור אך בחופשה הראשונה שאחריה כבר הייתי שם.זה היה בסביבות שנות ה80. מאד הוקסמתי ממה שראיתי שם...בעיקר את התום שבכלי התחבורתי הכי חזק עלי אדמות.ראיתי שם את קטר העיתוק "אסלינגן" והוא מאד הזכיר לי את הקטר מהסט הראשון. החלטתי לצבוע את הקטר שלי בצבעי קטר האסלינגן של רכבת ישראל. הצביעה הייתה מוצלחת מאד ויחד עם חבר אפילו הוספנו פנס ראשי שידלוק בשעת הנסיעה.  כאן הבנתי שמה שאני צריך לעשות זה את דגמי רכבת ישראל. זה הנושא העיקרי. אז,לא היה אינטרנט ולקבל אינפורמציה לגבי דגמים היה מאד איטי וקשה. ברבות הימים הסתבר לי שבחירתי היא קשה הודות לכך שרכבת ישראל טורחת עד עצם היום הזה לרכוש ציוד שאין לא דגמים.

החיבור בין הדגמים לרכבת ישראל התממש עוד יותר שחליתי בעת שירותי הצבאי. את הזמן העברתי בעיקר בשוטטות עם האופנים...גם לכוון "גשר המתאבדים". למחרת הייתי שם עם מצלמה פשוטה והתחלתי לצלם. חיפשתי גם לאן עוד הרכבת נוסעת ומצאתי את תחנת בני ברק. שם לראשונה נחשפתי להמון סוגי ויעודי הקרונות השונים. שם בעיקר עבד גם קטר 101 המיתולוגי והנה....יש גם קטרים שונים בצורה ובצבע. הייתי בקשר הדוק עם דובר הרכבת דאז, מר אילן פלקוב ז"ל-שהיה חובב רכבת מושבע בעצמו ולאחר שפרש העביר את השרביט למר בני נאור שמהווה עד עצם היום הזה את החוט המקשר האמיתי בין החובבים לבין הנהלת הרכבת. דרך תחביב הרכבות, התחלתי גם לצלם וללמוד צילום בצורה אוטודידדקטית ואיך אפשר בלי....לימוד ההסטוריה המפוארת של הרכבת בארץ ישראל, דבר המוצנע עד עצם היום הזה. ברבות השנים התמקצעתי בצילום. הייתי איפה שצלמי הרכבת לא היו. ליוויתי את התפתחות הרכבת משנת 1987 לערך עד שבאו קטרי האלסטום וגרמו לשיעמום אמיתי על הפסים.עצם זה שבגללם הוציאו קטרים משירות ולגריטה זה ביזיון. אפילו הסורים, שהם יותר פרימיטיביים מישראל, משמרים את הציוד הנייד.

הרכבות האמיתיות הן היום רק רכבות המשא ובעיקר בדרום !!

לאחר שירותי הצבאי למדתי טכנאות אורטופדית במכללה בחולון. כל יום חלפתי על פני תחנת ת"א דרום. באחד הימים ראיתי שלט "מועדון רכבות חשמליות". חשבתי שאני מדמיין. גם בדרך חזרה זיהיתי שלט ולמחרת החלטתי לבדוק את הענין. מנהל התחנה אישר את מה שראיתי ולקח אותי לראות את המועדון בהתהוותו. משטח ענק וחלומי בחבלי לידתו ניצב בפני. המפגש היה אז בימי ג ושישי אחה"צ. התחברתי לעניין ושם נפתחה דלת גדולה לחברות עם עוד "משוגעים" כמוני. שם נחשפתי לחברות נוספות שמייצרות דגמים, למגזינים מהעולם ולידע נרחב. לי היה המון מה לתרום. התחברתי ביותר למי שסיקרן אותי מכל-מר הנס קוהוט ז"ל, מי שאהב רכבות ודגמי רכבות. (הנס היה יליד אוסטריה ואהב רכבות מגיל קטן.הנאצים החרימו את חנות אביו בוינה. לימים החנות הפכה למפעל לייצור דגמי רכבות הקיים עד היום-KLEINBAHN. הוא צילם רבות בארץ ובחו"ל. הוא הצלם העיקרי שתיעד את הגעת השלל הרכבתי ממלחמת ששת הימים. את שלל צילומיו העביר למקום מאד בטוח ולמוזיאון הרכבת. הוא היה מקור לאינפורמציה בלתי נדלית....כל דבר שקשור ברכבת בארץ ובעולם-ידע לפרטי פרטים.גם שחלה באחרית ימיו ידע על כל רכבת.)

במועדון בניתי את דגם תחנת ת"א מרכז סבידור. שם נחשפתי גם למגזין CONTINENTAL MODELLER. באחד המגזינים שרכשתי גיליתי לאחר עיון רב מודעה קטנה של חנות המוכרת את דגמי הG12,כמו של רכבת ישראל. רכשתי דגם ונאלצתי לשנותו לפי הפרטים הרלוונטים בארץ,עוד לפני שצבעתי אותו.זה היה 107 בגווני הצהוב עם הפסים השחורים.מאז...עשיתי עוד כמה דגמים שקשורים לרכבת ישראל.

לסדאם חוסיין היה חשבון פתוח עם חובבי הרכבת:עם פרוץ מלחמת המפרץ הראשונה נצטוינו ע"י הנהלת הרכבת לפנות את המקלט בה שהה המועדון תוך 24 שעות,לטובת חמ"ל של רכבת ישראל.בעבודת צוות סזיפית אל תוך הלילה פינינו את תכולת המועדון לתוך קונטיינר שהעמידה לרשותנו הנהלת הרכבת.הנהלת הרכבת דאז ראתה במועדון ובחובבי הרכבת נדבך חשוב והציעה שנגיש תכנית לבניית מועדון מכובד.מר משה בר כוכבא-מנכ"ל הרכבת דאז אמור היה לאשר את התכניות שהגשנו לביצוע מיידי של מועדון על שטח תחנת ת"א סבידור. לרוע המזל,הוא נפטר יום לפני חתימתו,כחודש לאחר חגיגות 100 שנה לרכבת.

לימים קיבלנו מקום חליפי אך לבסוף המועדון בחר להתמקם בקיבוץ נצר סירני.

מאז...התפתח התחביב בארץ וגם האינטרנט.את מה שעשיתי בעבר, עושים אחרים בצורה טובה. התקשורת לצערי הפכה לוירטואלית. לא תמיד אפשר להזיז דברים מליד מחשב.

הייתי באירועים רבים הקשורים לרכבת:בין השאר הגעת הקרונוע הראשון לת"א, הגעת רכבת הטילטינג לת"א, העמסת ופריקת רכבת הפחם ה500, נסיעות מיוחדות, אירועי פתיחה וחניכה, תאונות למינהן, אירוע 100 שנה לרכבת, צילומים עם בכירי הצלמים שבנו, מרדפים אחרי רכבות,פריקות של נייד חדש, תיעוד המסע מחיפה עד לבטן האניה של הקטרים שנמכרו לארה"ב ועוד אירועים שהשתיקה יפה להם....

בשנת 1998 הצטרפתי עם עוד 3 ישראלים למסע שאירגנתי ברכבת החיג'אזית בירדן. הצטרפנו לקבוצה שעיקרה מאירופה למסע בן 5 ימים שהוא חלום רטוב של כל חובב רכבת. מי ששמע על רכבת העמק צריך רק לעבור את הגבול לירדן ולראות איך היא חיה ונושמת במרחק נגיעה מכאן.

רכשתי חברים בחו"ל. אנו מנהלים חלופי מידע ואירוח בשעת הצורך.חלקם אף עושה מעבר לכך. מחברי בחו"ל אזכיר את מר אנדריאס לינדנר מגרמניה, את מר מרטין פריי משווייץ(שמסייע כעת להוציא לאור את הספר של פול קוטרל), את מר תומאס אפלר מגרמניה ואחרים מאירופה וארה"ב. מארה"ב.

אני מבקר במוזיאוני ותערוכות רכבות ודגמי רכבות.התערוכה בקלן היא הטובה מכולן עד כה.

את עיקר מרצי בתחביב כעת אני מפנה לצילום רכבות המשא בעיקר בדרום הארץ ובניית דגמים ישראליים.

אני מאמין: עובדות

1-את כל הציוד הנייד והנייח יש לשמר בכל מקרה! כולל מבנים!!! עם שלא מכבד את עברו סופו שהעתיד לא יכבד אותו !!!

2-עד עצם היום הזה(אוגוסט 2008) התרחשו כ 4500 שתקי מנוע בקטרי האלסטום הנכשלים.(ראה סעיפים 2,3,4,7,9)

3-האמור בסעיף 2 לא ייפסק...זאת נקמת הקטרים הישנים שרכבת ישראל זנחה.גם הרמב"ם טען כי גם לדומם יש נשמה.

4-על מנת לקבל תקציב מהממשלה לרכישת קטרי אלסטום דפוקים נוספים,הוציאה הנהלת הרכבת במהלך 1998-1999 את הקטרים המצרים 161-163 ואת הקטרים הבלגיים 101-103 בתואנות על כשלים טכניים שלא ניתנים לתיקון.עם היווצרות חוסר בקטרים,באורח פלא הוכשרו הקטרים 161-163 לשירות מלא.162 נוסע עד היום.161 הוצא על כשל פעוט.163 במוזיאון.כל אלה הם קטרי משא מעולים(CO-CO).

5-הקטרים הבלגיים 101-103 הם קטרי הדיזל הראשונים של רכבת ישראל.הם יחידים מסוגם בעולם !!! אין יותר !! מה שלא הפריע להנהלת הרכבת לגרוט את 101 ואת 103.קטר 101 ניצל ברגע האחרון הודות למאבק עיקש שניהלתי עם כניסתו של המנכ"ל עופר לינצ'בסקי בסיוע חובבי רכבת.103 נגרט ונחתך לגרוטאות טרם ידיעתי על כך.101 עומד עדיין חשוף ומוזנח בסדנאות הרכבת בקישון.

כל מדינה נורמלית הייתה משמרת את הקטרים הללו בצמר גפן ובכלוב זכוכית.טיפשות כנראה כן עוברת בתורשה.

6-קרונועי ה IC3 : קרונוע מספר 1 ו 3 נשלחו לארה"ב בשנת 1996.העילה לכך הייתה כי יש לתגבר את מערך ההסעה ההמונית בזמן אולימפיאדת אטלנטה.סיבה נוספת היא בקשת היצרן כי יושאלו 2 מערכים לבחינתם של האמריקאים(AMTRAK)כמערכי FLEXLINER   .המערכים נשלחו בצבעי רכבת ישראל ולא נעשה כל שינוי חיצוני למעט שינוי הלוגו של רכבת ישראל לזה של AMTRAK.קיימות ברשת מספר תמונות המציגות את פעילות קרונועינו שם.לאחר כשנתיים הוחזרו הקרונועים בעילה של חוסר התאמה לצרכים.הדו"ח הפנימי של AMTRAK מדבר על בעיות בטיחות קשות.

זה לא הפריע לאף אחד ברכבת כמובן לרכוש עוד 10 מערכים משומשים משבדיה במחיר מופקע בהתחשב בתוחלת החיים של מערך המוכתב ע"י היצרן.אחד הקרונועים אגב,היה מעורב בתאונה מאד דומה לזו שהייתה ברבדים ב 21 ליוני 2003.במקומו נשלח מערך אחר.

הבעיות שלכאורה המוצגות כבעיות בחוגוני הקרונועים העולים לירושלים שנוצרות מחדות עיקולי המסילה לירושלים :שטויות.המסילה בסדר גמור.מי שבנה אותה לאחרונה היא חברה צרפתית מעולה.מה גם שבמסילה הקודמת...שהייתה יותר גרועה מבחינת העיקולים לא אובחנו בעיות בעיקולים.מה רע בקרונות גרורי קטר???

7 - קטרי ALSTOM:מוגדרים בעולם כ"צרה על גלגלים".הדבר הטוב ביותר בקטרים אלה הם:המנוע,הגנרטור והצוות.במקום 17 קטרים אמריקאים שישרתו 50 שנה בחרו ברכבת את עסקת הכשל לרכישת 18 קטריPRIMA באותו מחיר.ההצעה הייתה עם אופציה למימוש להארכה.שניתגלה כי יש כאן שוחד התפוטר האחראי ברכבת לעיסקת הכשל...מה שלא גרם להפסקת המשך המימוש.רכבת ישראל העשירה והמבוססת היא הראשונה "שהתגלחה" על קטרים אלה.מה שגרם לשינויים ברבות השנים שעלו למשלם המיסים הרבה כסף(החלפת פנס ראשי,מגבים,בידוד תא נהג,בתי מנורות וכד').

מדינות "נאורות" נוספות מחזיקות בקטרים אלה:סוריה,איראן וסרי לנקה.גם EWS הבריטית רכשה גרסה משופרת רק ששם הוחזרו הקטרים מספר פעמים כלעומת שבאו ,עד שתוקנו התקלות שהתגלו על הרציף בסמוך לשעת הפריקה מהאניה.גם היום הם לא נחשבים אמינים שם ומשמשים ברכבות דואר בעיקר.

8- בזכות מר רחבעם זאבי(גנדי) ז"ל ולא בזכות מישהו ברכבת,שרד קטר קיטור יחיד בארץ,קטר מספר 10 של הרכבת החיג'אזית.כל מדינה נאורה הייתה משמישה לפחות קטר אחד פעיל לתועלת המורשת.במיוחד לאור תהילת קטר 70414 תמוהה החלטת הרכבת דאז לחתוך לגרוטאות ברזל את כל קטרי הקיטור.תמורת קטר מספר 10 "שילמה" רכבת ישראל בציוד המוצג באתר דרכים ומסילות במוזיאון ארץ ישראל בת"א.

9- אפרופו סעיף 7.באחת התאונות,נפגע קטר 741 מרכב שעמד על המסילה.תוצאות התאונה נראו כפוגרום על הפסים עם תוצאות טראגיות.התקשורת חיפשה אשמים והצביעו על הכל חוץ מעל הקטר:כשל תכנוני במבנה הקטר גורם לכך שרכב קטן מעיף מהפסים רכבת שלמה.זאת שערוריה !!!!!!

10- הקטרים הכי טובים בארץ הם קטרי GENERAL MOTORS.אמינים וחזקים.תוחלת חיים גבוהה עם זמינות חלקים מתמדת ומשתלמת.האמריקאים קונים אותם בכמויות,משפצים ומוכרים ברווח נאה.רכבת ישראל מכרה לחברת NRE האמריקאית 6 קטרי G12 בשנת 2005 במחיר מגוחך של 20,000$ לקטר.לאחר שיפוץ הוא יימכר בכ 100,000$.בין הקטרים שנמכרו היו קטרי שלל ממצרים וגם קטר 104 שהיה הG12 הראשון של הרכבת.גם 251 שהיה קטר העיתוק הקבוע של תחנת אשדוד מיון נמכר באותה עסקה מעוררת תמיהה.במקום 251 הובא לתחנת אשדוד מיון קטר עיתוק חדש של ALSTOM שמספרו 263.הוא לא שרד את העומס שם.גם צוות התחנה לא אהב לעבוד איתו.

מאד תמוה מדוע מדינה שמייצרת טנקים,מטוסים ואוניות מתקשה לשפץ חלקים של קטר.בטוח מישהו מרויח בדרך מקנית קטרים חדשים ומדינה שלמה מפסידה !!

אם בראש הרכבת שהייתה מעורבת בתאונה ברבדים או באחוזם או בבית יהושע היה קטר אמריקאי (בכל התאונות הללו היה נזק כבד מאד בנפש וברכוש!!!!),כל מה שהיה קורה זה נזק מזערי לקטר.ברבדים למשל המשאית הייתה מגיעה בטיסה ישירה לכיוון קרית גת,לקטר היה נשבר פגוש אחד או 2 ואולי ידית אחיזה הייתה נעקרת,קצת תיקוני פחחות וצבע...אך הרכבת הייתה ממשיכה בלי שאף אחד מהנוסעים ירגיש משהו...למעט אלה שיציצו בחלון ויראו משאית מעופפת.

11 - הקטר הכי קשיש בארץ הוא 108.מעל גיל 50....מתפקד כמו בן 5.

 12- קטר 701 הוא המפלצת היבשתית החזקה בישראל.3300 כ"ס טורבו.19.5 מטר.נרכש General Motors -EMD ב1988 ויועד לגרור את רכבת הפחם בקו אשדוד פחם-אשקלון רוטנברג.גם היום הוא עובר את קילומטר 100 הידוע לשימצה עם 2000 טון ללא בעיות.לצורך גרירת רכבת הפחם הורכב לו קופלונג אמריקאי.בשעה שהיה בטיפולים החליפו אותו 2 קטרים.בד"כ 614+615.אם יחברו אותו לרשת החשמל של ת"א הוא יאיר את כולה.

בחודש פעולתו הראשון הוא גרר בעיקר רכבות נוסעים.באחת הנסיעות הראשונות הגיע לת"א סבידור עם רכבת נוסעים.לאחר סיום תהליך החיוג והכנת הרכבת האחרונה לחזרה לחיפה כובה מנוע הקטר,נלקח המפתח והצוות הלך לשתות קפה.בשעה 20:00 אמורה הרכבת לחזור לחיפה.כעשר דקות לפני מועד היציאה ניסה הצוות להניע את הקטר אך ללא הצלחה.כבר נשלח קטר עזר מבני ברק...עד שממוסך הרכבת בחיפה הודיעו לצוות על 2 נקודות ההנעה.אחת במנוע ואחת בתא הנהג.הקטר יצא עם הרכבת לחיפה באיחור של 17 דקות...מה שלא מנע את הגעת הרכבת במועד לתחנת היעד.

 

14- למר אולמרט הזכות המפוקפקת לפגיעה ישירה בתושבי ירושלים והמדינה.בתקופת כהונתו כראש העיר ירושלים,מנע את חידוש פעולת תחנת החאן הממוקמת במיקום מעולה סמוך למרכז העיר.כבר לפני יותר מ 100 שנה זיהו את פוטנציאל המיקום.פרסומים שונים תיארו אותו כבעל נכסים לאורך התוואי העשוי להיפגע מירידת ערך נכסיו.לאור כך הוקמה תחנת מלחה הנכשלת בקצה העיר.מי רוצה להגיע לקצה העיר???ניתוק הקטע בין מלחה לחאן הינה טעות אסטרטגית.הוצאת הרכבת ממרכז העיר היא טעות לדורות...כמו שהוצאת הרכבת מלב ת"א-בית הדר,הייתה ועודנה טעות.כיום, תחנת החאן ששימשה סולטנים,מושלים,ידוענים וראשי מדינות-פרוצה ומופקרת.קול הקיטור והבשורה שהביאה הרכבת-נדם מהסיבות הממש לא נכונות.

15- תיירות הרכבת מביאה עימה תיירים משלמים.גם היום מגיעים חובבי רכבת באופן פרטי וחלקם אף מספר את סיפורה של רכבת ישראל בעולם בצורה מקצועית,כפי שזה ניבט מעיניו(כולל התנפלות המאבטחים למראה המצלמה).האגודה להיסטוריה של רכבות בגרמניה DGEG,כבר מתכננת את ביקורה השלישי ברכבת ישראל ב10 השנים האחרונות.במקום לסדר להם ביקור מלכותי,דואגים להראות להם מי כאן הבוס.מדוע שלא תוכשר רכבת לתיירים עם חלונות שנפתחים עם קצת גמישות בצרכים התיירותיים שלהם??

ירדן שכנתינו ממזרח דווקא נהנית מאותם תיירים ודאגה לשמר ולהכשיר ציוד רכבתי מתאים.שם כל קבוצה מקבלת גם ליווי של משטרת התיירות וגם רכבת התפורה לצרכי אותה קבוצה,עם עצירות בדרך לצילומים ,קטר וקרונות אותנטיים.

מי שירים את פרויקט הרכבות האותנטיות-יקצור פירות,בעיקר בקו לירושלים.

16- הקו לאילת תוכנן רבות כבר משלהי שנות ה60.מי שהיה דובר הרכבת-מר אילן פלקוב,כתב מאמר היתכנות בזמנו על כדאיות הקו ופרסם אותה בחוברת.ברור שהמדינה צריכה החל משלשום קו רכבת לאילת !!!!

כדאיות קו רכבת נמדדת בעיקר בצורה עקיפה.הרווח הוא לא בהכרח מרווח ממשי על הובלת נוסע או מטען.הרווח בעיקר הוא הרווח בקיצור זמן השינוע,ברוחב הקרקע הנדרשת,בהפחתה משמעותית של תאונות דרכים ובכדאיות הכוללת-בראיה רחבה ולטווח ארוך.

די ברור היום כי ישראייר וארקיע גובות מחיר דרקוני עבור טיסותיהם,בהתחשב במרחק ובזמן הטיסה.די ברור גם כי המשאיות בכביש הערבה הינו גורם התורם לתאונות.די ברור כי ניתן לקצר זמן הובלה יבשתי.גם הרחבת כביש הערבה לא תואיל.מי שחשב שהוספת מפעיל אווירי נוסף לאילת תוזיל את המחיר-טעה ויטעה. הנה העובדות:

קו רכבת תקני אחד תופס שטח קרקע קטן מרוחב כביש תקני.

להובלת כ 90 מכולות נדרשות כ 90 משאיות,או רכבת אחת.

להובלת כ 90 תכולות תפזורת נדרשות כ 90 משאיות,או רכבת אחת שתוביל כמות כפולה.

במקום 90 נהגים-2 נהגי קטר.

קטר צורך פי 2 דלק ממשאית אך גורר פי 30 ויותר ממנה.

ברכבת ניתן להוביל גם מכוניות-בקרון מותאם.

מרחב המחיה ומגוון השירותים ברכבת גבוה לאין שיעור מכלי תחבורה יבשתי אחר.

אחוז תאונות אפסי.הגעה ע"פ לוח זמנים.

פגיעה מינימלית בסביבה תוך השתלבות בנוף.

17- הרכבת היא המכשיר האולטימטיבי לביזור האוכלוסיה.עד היום הערים הכי גדולות בארה"ב נבנו לאורך המסילה.זה גם לגבי ישראל ובמיוחד חזון בן גוריון לפיתוח הנגב.

18- בזכות סדאם חוסיין התפתחה הרכבת בעידן המודרני.בזמן מלחמת המפרץ הראשונה ,רבים מתושבי ת"א ברחו מהעיר תוך בילוי בפקקים אינסופיים עם רדת החשיכה.גילוי הרכבת על ידם גרם לעומס רב בקרונות ולהגברת תדירות הרכבות. לשילוב הרכבת בתוך רשות הנמלים והרכבות גם תפקיד מכריע בהתפתחות הרכבת.

19- התצפיתנים.הגרסה הישראלית לייצור מקומות עבודה.ביום שיחוקקו שמי שעובר מחסום שהורד דינו 30,000 ש"ח קנס,תסתיים החגיגה.אני לא מכיר עוד מדינה שממציאה כאלה דברים.יותר מזה:בעולם הנאור- בשעת תאונה במפגש כביש-מסילה,אין הנהג מחויב לעצור.יתרה מזאת.הוא ממשיך בנסיעה ומודיע בקשר שיבואו לאסוף את מה שנשאר.בירדן שכנתינו אין בכלל מחסומי רכבת.לא שאנו רוצים להידמות להם, אך שם הרכבת צופרת בהתקרבה למחסום ומי ששומע-שומע ומי שלא,....!!

הנהלת הרכבת צריכה כפי שעשתה לאחרונה,לחדד את הסכנה המיידית ולהבהיר כי מרחק עצירה מינימלי לרכבת דוהרת הוא כ 800 מטר!!!

נזכור את אלה שהיו מדריכנו:

הנס קוהוט-רכבות היו תמצית חייו.המומחה לרכבות,דגמי רכבות ולצילום.נולד באוסטריה והנאצים החרימו את הסנדלריה של אביו.בתום המלחמה הוקם שם בית חרושת לדגמי רכבות שפעיל עד היום.

פול קוטרל -חובב הקיטור המושבע,סופר,ארכיונאי וצלם מעולה. ממיסדי תרבות הרכבות בארץ,נולד באנגליה ומילא ברכבת ישראל תפקידים שונים ששיאם היה מפעל חייו-מוזיאון הרכבת והוצאה לאור של הספר "ישרו בערבה מסילה"  שהוצא לבסוף לאחר פטירתו.הספר תורגם גם לאנגלית ולגרמנית.כל המהדורה הגרמנית נמכרה וכעת ב2018 תצא מהדורה שניה.פול כתב ספרים נוספים על תולדות הרכבת בישראל

אהוד פעמוני-ממיסדי מועדון דגמי הרכבות.

יעקב הרן- מייסד מועדון דגמי הרכבות שייסד את המועדון בעקבות תכנית רדיו של משיק טימור בה סיפר על תחביבו.

ג'יי דיאמונד -חובב רכבות אמריקאי במקור שחי בישראל ותיעד רבות את רכבת ישראל בעיקר בשנות ה70